Letecké vrtule jsou z výroby vyváženy, ale svou výrobní nehomogenitou a montáží na motor letounu může vzniknout nevývaha, kterou je potřeba odstranit.
Jak to vše funguje?
Vyvažuje se přímo da daném letounu a provozních otáčkách. Vyvažovačka je tvořená čidlem vibrací a otáčkoměrem ve funkci měření úhlu. Otáčkoměr vyvažovačky snímá vlastně počet otáček vrtule a fázi kmitu vůči úhlovému pootočení vrtule. Tím zjistí výchylku (vibraci) a její úhel. Zařízení díky nastavenému software dokáže najít přesnou polohu nutného dovážení a jeho hmotnost. Nejprve zadá fiktivní hmotu „někam“ a tu porovná s původní hodnotou vibrace. Pak po novém testu vše přepočítá a dá správné údaje o hmotě i poloze. Tato činnost se může pro různé vrtule několikrát opakovat, než je celek správně vyvážen. Lze takto vyvažovat jak do diskrétních poloh určených výrobci vrtulí pro polohu závaží, tak i do zvolených poloh.
Několik rad o vyvažování:
- Nepodceňujte dynamické vyvážení vrtulí, správně seřízená a vyvážená vrtule přispívá k správnému fungování celého draku!
- Vyklepávání nýtů na draku, praskání svařenců to vše mohou způsobit nevyvážené vrtule.
- I praskající výfuk někdy bývá předzvěstí špatného vyvážení vrtule.
- Brnící konce křídel jsou taktéž důkazem, že s vrtulí je něco špatně.
- Výroba vibrací stojí energii a tu chce každý pilot do tahu vrtule.
Cena vyvažování na dotaz.
- Vše