
Trocha z historie
Je prima, když začneme procházet to, co naši českoslovenští konstruktéři měli na svých rýsovacích prknech a to co šikovné české ruce dokázaly vyrobit. Nemusíme zrovna zmiňovat na svou dobu geniální konstrukce motorů jako byl třeba hvězdicový motor Walter NZ70 a spousta jiných, ale podívejme se do jiné branže, ve které vlastně mimoděk vznikla koncepce motoru.
Je to třeba motor Tatra 30. Motor v uspořádání boxer s rozvodem OHV a zdvihovým objemem 1680ccm. Výkon nic moc, ale koncepce,...
Podíváme-li se dále najdeme opět něco velmi, ale velmi podobného ve vozech Kubelwagen a už je to jen krůček ke známým motorům VW a Porsche. To se samozřejmě nebudeme dívat na shodné rysy motorů ani karoserií vozů Tatra a legendárního Brouka. Nakonec přes různé konverze a inovace motorů skončíme dnes u motorů UL Power. A to jsem vynechal kapitolu motorů Jabiru, Subaru a dalších, které se vklínily do této motorkářské líhně také. Položme si otázku, zda dík tomuto vývoji je nezbytně nutné se v dnešní době, kdy se píše rok 2013, znovu a znovu se pokoušet o předělání motoru z automobilu do letadla, když tuto práci historicky vzato udělalo před námi mnoho konstruktérů?
Dnes mnozí příznivci vysokootáčkových šestnáctiventilových turbomotorů konstruovaných pro automobil jdou sveřepě za svým cílem znovu a znovu vyvíjet do letounu motor s převodovkou. Avšak někteří znalci tíhnou zpět k nízkootáčkovým motorům s vrtulí na klice. K motorům, které člověk za desetiletí jejich technického vývoje jednoduše nazval leteckými motory,...