­

Vzducháč mýtus, pověra či averze?

Tak jak bylo již dříve řečeno klasikem. Do vzduchu vzduch do vody voda. Co je tím myšleno? Snad asi jediné, jak motorový člun, tak i letadlo potřebuje poměrně velký výkon, aby se pohybovalo ve svém sobě daném prostředí trošičku kultivovaně. Proč tedy nenechat vodu raději na zemi a ve vzduchu si vychutnat klidnou modrou oblohu. Valná část obav patrně vznikla především díky ne přímo ideálně zvládnutým montážím vzduchem chlazených motorů.

Motory mají bohužel při svém dnes již vysokém výkonu velký podíl ztrátového tepla, které je potřeba odvést do okolí. Toto prostředí nám na základě hustoty a ostatních veličin také svým způsobem poskytuje určité možnosti chlazení. Během letu nám okolní prostředí přímo nabízí nepřeberné množství vzduchu, které můžeme při troše technického umu zužitkovat na chlazení našeho motoru. Nutno dodržet několik zásad a nesnažit se hledat nalezené. Snad první zásadou je poměr vstupního a výstupního otvoru z krytu motoru. Platí jedno ohřátý vzduch má vyšší objem a pokud ho nechceme brzdit, tak jej musíme poslat až čtyřikrát větším průřezem z krytu ven. Aby se nechal „vycpat" ven musíme mu za motorovým krytem nachystat hladké proudění, které vytvoří rozumný podtlak a ten vytáhne horký vzduch z pod kapotáže motoru.

Jakmile je toto hotovo a hlavně to funguje, tak nastává druhý problém, jak motor rychle a efektivně ohřát, abychom netratili drahé pohonné hmoty jen na dlouhé nahřátí motoru. Řešení je jednoduché, do systému vsadíme škrtící klapku. Tak jak mnozí piloti lepí zkusmo pásky na chladiče a v někdy v inverzi se hodně podivují nad teplotami "tam nahoře", my jednoduše otevřeme nebo přiškrtíme klapku na výstupu z motorového krytu. Zde máme možnost regulovat část vzduchu, který nechceme použít ke chlazení. Většinou máme částečně otevřený průřez na zhruba ¼ průřezu výstupu a zbytek můžeme dle potřeby regulovat. UL POWER však ve standardu nabízí i termostat na olejovém okruhu, kdy ohřívání motoru je přes malý okruh bez chladiče a po ohřátí oleje teprve olej protéká přes chladič. Tímto je zaručen perfektní teplotní režim motoru i při dlouhém vyklesávání.
Nicméně každá nová zástavba motoru je vždy potřeba dobře promyslet a případně pokud si netroufáme, zkonzultovat ji s těmi, kdo již mají s tímto typem instalací zkušenosti. Firma VEHRA.CZ s.r.o. nabízí nejen návrhy a konzultační činnost ale i praktické provádění zástaveb do letounů.

V letectví je vše o jednom jediném, o zodpovědném přístupu k technice letu a technice s níž létáme. Pokud nad tím vším jen trochu přemýšlíme, pak jsme na nejlepší cestě ke zdárnému a bezproblémovému létání a vychutnávání si krásných požitků z něj.
 

Nejen nad motorem je potřeba kvalitně zaplechovat vstup do žeber motoru, ale i pod motorem nechat vzduch obtéct všechny chladící žebra.
Pak není problém i u šestiválců docílit výtečného chlazení!

ULPower

Jednoduše nejlepší motor pro vaše letadlo! Více výkonu - méně váhy!

 

Motory UL Power

UL260i (iS) 

UL 260 je všestranný motor s působivým poměrem výkonu k hmotnosti (72,3kg). Díky svým kompaktním rozměrům jej lze snadno nainstalovat do jednomístných a dvoumístnych UL letadel

 

UL350i (iS)

Díky mírně větší konstrukci (+8 cm širší v porovnání s UL260i), se podařilo zvýšit výkon až na 130 hp. UL350IHPS, je určen pro vrtulníky a vírníky.

Obrázek UL350iS černé ventilové deklíky, vyšší komprese a tím i výkon.

 

UL390i (iS)

O dva válce větší dvěstěšedesátka nabízí vysoký výkon 6-ti válců i přes nízkou hmotnost zástavby. Motor nabízí krásných 120hp trvalého výkonu na obyčejný automobilový benzín.

 

UL520i (iS)

Výkonná UL520 série je ideální nízkou hmotností a výkonem až 200hp. Ideální pro 4-sedadlové Experimentály a rychlé stroje.
Pro piloty, kteří chtějí na obloze vyniknout.

 

 

 

­